S tem zakonom se za namen razbremenitve poslovnih procesov na upravnih enotah in hitrejšega vstopa tujcev na trg dela določajo ukrepi za optimizacijo določenih postopkov na upravnih enotah.
Poglavitni rešitvi:
- Odprava krajevne pristojnosti upravnih enot v določenih postopkih po Zakonu o tujcih (ZTuj-2)
Z zakonom se odpravlja krajevna pristojnost upravnih enot v postopkih izdaje in podaljšanja dovoljenj za prebivanje ter v postopkih izdaje in obnove potrdil o prijavi prebivanja za državljane EU oziroma državljane držav članic Evropskega gospodarskega prostora (EGP).
- Začasna ureditev na področju opravljanja dela tujih delavcev v Republiki Sloveniji
2.1. Dostop do bivanja in zaposlitve (25. člen ZUOPUE)
Zakon določa, da upravna enota tujcu, ki zakonito prebiva v Republiki Sloveniji (v skladu s 14. členom Zakona o tujcih) in ima vloženo vlogo za izdajo prvega enotnega dovoljenja za prebivanje in delo za namen zaposlitve v skladu z Zakonom o tujcih, na njegovo zahtevo izda potrdilo o vloženi vlogi za izdajo prvega enotnega dovoljenja, ki mu omogoča prebivanje v Republiki Sloveniji do pravnomočne odločitve o vlogi.
Če je vlogo vložil delodajalec, se potrdilo o vloženi vlogi izda na njegovo zahtevo.
Če delodajalec vloži vlogo za izdajo prvega enotnega dovoljenja po uveljavitvi tega zakona (to pomeni od 25. julija 2024 dalje), upravna enota potrdilo o vloženi vlogi po uradni dolžnosti izda delodajalcu.
Tujec, ki še ni dal prstnih odtisov, jih v teh primerih da pri upravni enoti v Republiki Sloveniji, ki mu enotno dovoljenje tudi vroči v Republiki Sloveniji.
Na podlagi potrdila o vloženi vlogi za izdajo prvega enotnega dovoljenja ter soglasja Zavoda Republike Slovenije za zaposlovanje k izdaji enotnega dovoljenja, ki omogoča zaposlitev tujca, se tujec lahko zaposli do pravnomočne odločitve o vlogi za izdajo prvega enotnega dovoljenja za namen zaposlitve.
POMEMBNO:
Zakon zajema zgolj vloge za izdajo prvega enotnega dovoljenja za namen zaposlitve v Republiki Sloveniji, kar pomeni, da namerava tujec skleniti pogodbo o zaposlitvi oziroma delovno razmerje z delodajalcem v Republiki Sloveniji. Izdaja potrdila o vloženi vlogi pride torej v poštev zgolj v primeru naslednjih vlog za izdajo naslednjih vrst prvih enotnih dovoljenj:
- enotno dovoljenje za namen zaposlitve (37. člen ZTuj-2),
- enotno dovoljenje zaradi visokokvalificirane zaposlitve – modra karta EU (39. člen ZTuj-2),
- enotno dovoljenje zaradi opravljanja pripravništva (44.d člen ZTuj-2),
- enotno dovoljenje za sezonsko delo, daljše od 90 dni (45.a člen ZTuj-2),
- enotno dovoljenje za dnevnega delovnega migranta (46. člen ZTuj-2).
Zakon torej ne omogoča izdaje potrdila o vloženi vlogi za izdajo prvega enotnega dovoljenja, kadar namerava tujec opravljati delo v Republiki Sloveniji na podlagi civilnopravne pogodbe (enotno dovoljenje za prebivanje in delo za namen opravljanja dela po 37. členu ZTuj-2) ali namerava opravljati delo kot samozaposlena oseba (enotno dovoljenje zaradi opravljanja dela kot samozaposlena oseba po 37.b členu ZTuj-2) ali kadar tujec ne bo vključen v obvezna socialna zavarovanja v Republiki Sloveniji (enotno dovoljenje za napotene delavce po 45. členu ZTuj-2 in enotno dovoljenje za osebo, premeščeno znotraj gospodarske družbe po 45.b in 45.d členu (dolgotrajna premestitev) ZTuj-2)
2.2 Ureditev statusa prebivanja na podlagi zaposlitve za tujce, ki jim je bila prošnja za mednarodno zaščito zavrnjena (27. člen ZUOPUE)
Zakon ureja možnost izdaje prvega enotnega dovoljenja za namen zaposlitve tudi tujcu, ki mu je bila na podlagi zakona, ki ureja mednarodno zaščito (ZMZ-1), prošnja za mednarodno zaščito zavrnjena, in je:
- vključen v sistem socialnega zavarovanja v času zavrnitve prošnje (kar pomeni na dan vročitve zavrnilne odločbe) za mednarodno zaščito, in
- je bil do trenutka zavrnitve prošnje za mednarodno zaščito najmanj devet mesecev vključen v sistem socialnega zavarovanja na podlagi zaposlitve (vštejejo se vsi dnevi vključenosti v sistem socialnega zavarovanja na podlagi zaposlitve do vročitve zavrnilne odločbe, kar pomeni, da se ne zahteva neprekinjena devet mesečna vključenost v sistem socialnega zavarovanja na podlagi zaposlitve).
Zakon nadalje določa, da se enotno dovoljenje v tem primeru ne izda, če je bila prošnja za mednarodno zaščito zavrnjena zaradi izključitvenih razlogov v skladu z zakonom, ki ureja mednarodno zaščito (ZMZ-1).
Vlogo za izdajo prvega enotnega dovoljenja za namen zaposlitve po 27. členu zakona lahko pri upravni enoti vloži tujec, ki mu je bila prošnja za mednarodno zaščito zavrnjena in tudi njegov delodajalec. Tujec, kateremu je bila prošnja za mednarodno zaščito zavrnjena, lahko vlogo vloži v času dovoljenega prebivanja v Republiki Sloveniji, kar pomeni v času do izteka roka za prostovoljni odhod, kot je ta določen z odločbo o zavrnitvi prošnje za mednarodno zaščito. Rok za prostovoljni odhod začne teči z izvršljivostjo odločbe.
Upravna enota tudi v postopku izdaje enotnega dovoljenja po 27. členu zakona vlagatelju vloge izda potrdilo o vloženi vlogi za izdajo prvega enotnega dovoljenja, in sicer pod pogojem, da je vloga za izdajo prvega enotnega dovoljenja za namen zaposlitve vložena pravočasno, to je do izteka roka za prostovoljni odhod kot je ta določen z odločbo o zavrnitvi prošnje za mednarodno zaščito in ki začne teči z dnem, ko je odločba o zavrnitvi prošnje za mednarodno zaščito izvršljiva.
POMEMBNO:
V postopku izdaje prvega enotnega dovoljenja za namen zaposlitve po 27. členu zakona se glede vse ostalih vprašanj (npr. ostali pogoji za izdajo enotnega dovoljenja za namen zaposlitve) uporabljajo določbe Zakona o tujcih.
2.3 Časovna veljavnost ukrepov
Na podlagi Sklepa o podaljšanju ukrepov začasne ureditve na področju opravljanja dela tujih delavcev v Republiki Sloveniji so zgoraj navedeni ukrepi začasne ureditve na področju opravljanja dela tujih delavcev v Republiki Sloveniji podaljšani do 31. decembra 2024.